Saturday, 5 July 2014

Ulasan Artikel 10 (Penilaian)



Ditulis Oleh: 

Suah See Ling, Ong Saw Lan dan Shuki Osman 





Kajian ini ditulis oleh 3 orang pengkaji tempatan dengan tujuan untuk memperoleh maklumat tentang amalan-amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah tempatan. Menurut pengkaji, pentaksiran dalam bilik darjah merupakan sebahagian daripada aktiviti penting dalam prosed PdP. Pernyataan ini telah disokong oleh pernyataan daripada Akhbar Ibrahim dan Siti Zaliha Reduan (2002) yang menyatakan bahawa pentaksiran bertulis atau pertaksiran lisan dijalankan sepanjang pelajaran sehinggalah akhir tahun.

Dalam kajian ini, pengkaji telah menggunakan instrumen 'Inventori Amalan Pentaksiran Guru (IAPG) yang terdiri daripada tiga bahagian utama yang mengumpul maklumat tentang latar belakang guru, latihan dan pengetahuan pentaksiran guru. Daripada hasil kajian, didapati bahawa kebanyakan guru sekolah sudah memperoleh pengetahuan tentang pentaksiran daripada kursus-kursus dalam perkhidmatan. Didapati bahawa guru-guru sering menggunakan bentuk pentaksiran yang berbentuk ujian objektif aneka pilihan. Pengkaji turut mengatakan bahawa guru yang mengajar mata pelajaran yang berlainan tidak mengamalkan pentaksiran yang berbeza. 


Pengkaji telah membuat satu kesimpulan hasil daripada kajian mereka. Didapati bahawa guru-guru dalam kajian ini menunjukkan kesediaan dalam menjalankan pentaksiran terhadap pembelajaran pelajar. Maka, pengkaji berhasrat menjalankan lebih banyak kajian yang serupa terhadap aspek pentaksiran yang khas untuk membantu PdP pelajar.







No comments:

Post a Comment